Návod k použití, nápady na hry

na této stránce uvádíme bližší informace a několik základních nápadů na hry s našimi stavebnicemi Matematika, Abeceda a Sakumprásk

Tato stavebnice obsahuje molitanové polštářky potažené omyvatelnými a dezinfikovatelnými potahy s obrázky.

Polštářky

  • Se skládají ze základních tvarů- čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh a navíc tvar "most"
  • Obsahují základní barvy- černá, bílá, šedá, hnědá, červená, světle růžová, tmavě růžová, světle zelená, tmavě zelená, světle modrá, tmavě modrá, fialová, žlutá, oranžová
  • Obsahují obrázky pro stavbu domečku- okno, plot, střecha, květiny, pejsek, kočička, sluníčko, měsíček, mrak…
  • Obsahují obrázky pro trénování problémových sykavek- želva, šnek, čáp, řepa, cibule, jahoda / houba, chobotnice, kost, ryba, dýně, tulipán, noty, labuť, zvonek
  • Obsahují písmenka ze kterých lze poskládat všechna slova na obrázcích. Neobsahuje všechna písmenka z abecedy ( jako X, W, F,Ch,Q) ale některá písmenka jsou 2x aby bylo možné poskládat i slova jako Máma, Táta,… Písmenka neodpovídají obrázku, který sdílí s polštářkem.
  • Písmenka jsou psaná tiskace i psace, vždy v provedení velké/malé písmeno.
  • Obsahují čísla od 1 do 10 vždy s definovaným počtem puntíků. Pokud dítě neví jak číslo vypadá, může spočítat puntíky.
  • Stavebnice obsahuje znaky +, -, =, pro hry se základním počítáním.

Obaly pro stavebnici lze rozepnout:

  • Jen z jedné strany- vzniknou 2 pytle pro hru " skákání v pytlích"- úchyt pro nošení stavebnice v pytli je potřeba mít při skákání vzadu- táhnout ho za sebou, aby nedošlo k zakopnutí.
  • Z obou stran- vznikne tunel pro prolézání- paní učitelky ( nebo děti) drží obal za úchyty a vytvoří tunel. Mohou také držet jen jeden úchyt a ztížit tak dětem průlez.
  • Obal lze otevřít celý potažením obou jezdců k jedné straně a vytvořit tak omyvatelnou hrací plochu pro práci s modelínou nebo barvami.

A co ještě?

  • S polštářky si lze hrát i venku, švy ale nejsou vodotěsné ( nemohou být, pokud by na ně děti skočily, polštářek by prasknul jako balonek :-)). Tlaková voda, déšť, nebo pobyt ve stojaté vodě jimi prosákne. Pokud se tak stane je potřeba molitan z polštářku vyjmout a vše dobře usušit.
  • Lze je použít jako podsedáky.
  • Všechny obrázky a písmenka jsou psaná ručně, speciálními velmi odolnými barvami.

Nápady na hry:

Zde uvádíme některé z nápadů na hry s naší stavebnicí. Většinu her lze hrát za jednotlivce i v rámci trénování spolupráce ve skupině, formou závodění, nebo hlavolamu.

  • Děti si hledají v hromadě polštářků tvary ( barvy, obrázky, písmenka, čísla), které paní učitelka zavolá.
  • Děti si rozeberou polštářky a následně se sami rozdělí podle tvaru ( barvy, čísla/písmena, obrázky- zvíře, věc, zelenina,…), který drží a utvoří tak družstva.
  • Z polštářků na zemi utvoříme různě zkroucenou cestičku a děti dle pokynů paní učitelky skákají na tvary ( barvy, obrázky, čísla, písmenka) dokud cestičku neprojdou. Tato hra je navzdory očekávání poměrně pohybově náročná, polštářky se pod dětmi vyfukují a zase nafukují. Udržet rovnováhu dá docela práci.
  • Z jednotlivých tvarů se děti snaží na zemi poskládat různé předměty: lodičku, dům, vlak, postavu, žirafu… k tomu mohou mít předem určené množství nebo druh polštářku, nebo např. předlohu od p. učitelky.
  • Děti se snaží najít správnou kombinaci barev, kterou jim paní učitelka řekne ( žlutý polštářek s modrým zipem a růžovým jezdcem,…)
  • Paní učitelka vybere obrázek a děti z písmenek na stavebnici poskládají název obrázku. Pro interpunkci využijeme znaky háčku a čárky na kruhových polštářcích
  • Z polštářku si mohou děti postavit kulisy a s obrázky zahrát divadlo.
  • Děti, nebo paní učitelka vyberou několik polštářků seřadí je náhodně na koberci obrázkem nahoru a vymýšlí příběhy ( básničky, pohádky,…)
  • Paní učitelka ukazuje polštářky a děti říkají co je to za barvu, tvar, nebo obrázek- kontrolujeme i výslovnost
  • V rámci těchto her lze procvičovat také i cizí jazyky